Wiadomości Branżowe

Zmiany na rynku motoryzacyjnym – podsumowanie 2013 roku

Zmiany na rynku motoryzacyjnym – podsumowanie 2013 roku
Początek 2014 roku to dobry moment na podsumowanie minionego roku. Niestety nie sposób zawrzeć w nim wszystkich informacji, które byśmy chcieli, co z góry skazuje nas na dokonanie subiektywnego wyboru. Dlatego w poniższym artykule ograniczymy się do zagadnień związanych z bezpieczeństwem, cenami paliw, autostrad, czy ubezpieczeń OC. Na koniec pozostawiamy przysłowiową wisienkę, czyli"najmocniejsze" premiery 2013 roku!Zaczynamy od tego co nam najbliższe, czyli bezpieczeństwa. Pomimo coraz to nowszych doniesień z prasy i telewizji o tragicznych wypadkach i nietrzeźwych kierowcach, sytuacja na drogach się poprawiła. Wstępne statystyki podawane przez policję pokazują, że rok 2013 był lepszy od 2012 roku. Liczba wypadków drogowych spadła o 4,5%, a w nich liczba

Początek 2014 roku to dobry moment na podsumowanie minionego roku. Niestety nie sposób zawrzeć w nim wszystkich informacji, które byśmy chcieli, co z góry skazuje nas na dokonanie subiektywnego wyboru. Dlatego w poniższym artykule ograniczymy się do zagadnień związanych z bezpieczeństwem, cenami paliw, autostrad, czy ubezpieczeń OC. Na koniec pozostawiamy przysłowiową wisienkę, czyli"najmocniejsze" premiery 2013 roku!

Zaczynamy od tego co nam najbliższe, czyli bezpieczeństwa. Pomimo coraz to nowszych doniesień z prasy i telewizji o tragicznych wypadkach i nietrzeźwych kierowcach, sytuacja na drogach się poprawiła. Wstępne statystyki podawane przez policję pokazują, że rok 2013 był lepszy od 2012 roku. Liczba wypadków drogowych spadła o 4,5%, a w nich liczba zabitych o prawie 8%, mniej też było rannych ? 5%, oraz pijanych kierowców ? 5%. Na pewno wpłynęły na ten stan szeroko zakrojone działania policji, w tym kampania "STOP Pijanym Kierowcom".

Wpływ na poprawę naszego bezpieczeństwa miał też stan dróg. Większość z nas nadal na nie narzeka i jest w tym racja, ale należy przyznać ? mamy coraz więcej oddanych do użytku odcinków autostrad.  Szkoda tylko, że nie są one tak równe jak np. te w Niemczech. No i te opłaty na bramkach... Znajdą się osoby, które ze względu na wysokie koszty będą podróżowały zwykłą drogą.

A koszty podróżowania w naszym kraju są wysokie. Ceny paliw w odniesieniu do średniej krajowej nie nastrajają pozytywnie. Można też na nie popatrzeć z drugiej strony. Paliwo w 2013 było minimalnie tańsze niż w 2012 roku. Za litr benzyny bezołowiowej średniorocznie płaciliśmy 5,50 PLN, czyli o 0,22 PLN mniej niż w bardzo drogim roku ubiegłym. Pierwszy raz w skali całego roku ceny diesla były wyższe niż PB95 (symboliczna różnica).

Fani supersamochodów mogą się czuć usatysfakcjonowani, a to za sprawą gorących premier.Zacznijmy od litery A ? Alfa Romeo 4C, czyli pięknego usportowionego coupe. Pojazd ten nie tylko dobrze wygląda, napędza go doładowana jednostka 1750 cm3 o mocy 240 KM, co w połączeniu z niską masą pozwala osiągnąć 100 km/h w 4,5 sekundy.

A to już wiesz?  Mio MiVue nagra lepsze filmy po zmroku

Kolejna warta uwagi pozycja to Chevrolet Corvette siódmej generacji. Pod długą maską tego muscle cara pracuje, jak przystało na Amerykanina słusznych rozmiarów, V8 o mocy 466 KM i momencie obrotowym wynoszącym 633 Nm.

Anglicy nie pozostali dłużni i zaprezentowali Jaguara F-Type, który w wersji R dysponuje mocą 550 KM. By osiągnąć pierwszą setkę, potrzebuje niewiele ponad 4 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 300 km/h.

Ferrari poszło natomiast w innymi kierunku i zaproponowało hybrydę o nazwie LaFerrari. Jego łączna moc silników to ponad 960 KM, a maksymalny moment obrotowy to 900 Nm.

Niemcy zaproponowali godnego konkurenta dla Ferrari, Porsche 918 Spyder o nieco mniejszej mocy ? 887 KM. Pojazd pierwszą setkę osiąga w błyskawicznym tempie 2,2 sekundy!

Powracając do włoskiego klimatu, nie można zapomnieć o Lamborghini Huracan, które przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy. Nic dziwnego, napędza go solidna jednostka V10 o pojemności 5,2 litra.

Elektrycznych aut przybyło nie tylko na rynku supersamochodów. BMW wprowadziło do oferty elektryczne i3, a Nissan zmodernizowanego Leafa. To nieuchronna tendencja, pomimo pewnych mankamentów pojazdów elektrycznych, są one naszą przyszłością.

Rok 2013 był elektryzujący zarówno w przenośni, jak i dosłownie. Przyniósł wiele dobrego, ale stał się także zwiastunem nieuniknionych zmian. GM wycofał markę Chevrolet z Europy, a już na początku obecnego roku potwierdziły się informacje, że Holden (Australia) zostanie całkowicie wycofany z katalogu GM w 2016 roku. Miejmy nadzieję, że nie jest to zwiastun umierających marek, które będą wskrzeszane przez Chińczyków, jak ma to miejsce w przypadku Saaba. To jedna z  oznak wzrostu udziału Chin w gospodarce światowej. Czy ten kraj pójdzie w ślady Japonii? Być może, miejmy nadzieję, konsekwencje będą pozytywne dla nas.

 

Źródła danych: SAMAR, BM REFLEX, POLICJA (dane wstępne)

Źródło Starcom. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy